woensdag 3 juli 2013

3 juli: Mijn eerste Blog en mijn eerste zeep thuis gemaakt

Vandaag heb ik zeep gemaakt naar het volgende recept uit de cursus:

200 gram palmvet
200 gram kokosvet
200 gram olijfolie
180 gram koolzaadolie
170 zonnebloemolie
50 gram ricinusolie
140 gram NaOH
335 gram water
Daar heb ik later aan toegevoegd:
titaanoxide om de zeep witter te maken
Etherische olie van vanille voor een geurtje

Het is niet helemaal naar wens verlopen. De zeep werd eigenlijk te snel hard. Vermoedelijk komt dat door de vanille-olie, het schijnt namelijk vaker te gebeuren als je er (vooral synthetische) oliƫn aan toevoegt. Ze zit nu niet mooi in de kleine siliconenvormpjes maar in een grotere cakevorm.
Omdat ik nog steeds lavendelzeepbollen wil maken die je met een lintje in de douche kunt hangen, zal ik dus naar een ander recept uit moeten gaan kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten