zondag 7 juli 2013

Aalbessen

Dit weekend stond in het teken van onze aalbessen. We hebben werkelijk een fantastische oogst, mede dankzij het feit dat onze paar struiken pal naast onze bijenkasten staan.
Alleen al de achterkant van de struiken in de wei bij de buurman leverde een dikke acht kilo op.

Aalbessensiroop
De aalbessen wassen en rissen. Vervolgens een tijdje laten koken.
Daarna in een vergiet gevuld met theedoek zeven en een nachtje laten uitlekken.
De volgende morgen heb ik de siroop gemaakt:
per 1 liter sap toevoegen:
750 gramkristalsuiker
sap van 1 (bio-)citroen
Dit eventjes een tijdje laten koken en vervolgens in goed afsluitbare flessen doen.
In de verhouding 1 deel siroop op 3 delen water een heerlijke limonade.


Aalbessenconfiture
Per anderhalve kilo geriste aalbessen heb ik 500 gram versterkte geleisuiker en het sap van 1 (bio-)citroen toegevoegd. Het geheel heb ik volgens de suikerverpakking 4 minuten stevig laten doorkoken.
Daarna direct in goed afsluitbare potten gieten.
 
 
Probleem:
De volgende dag blijkt mijn siroop helemaal gestold. Ik probeer erachter te komen wat er fout gegaan is. Van siroop is tenslotte de bedoeling dat het vloeibaar blijft.
Overigens: Als je hem gewoon met water losklopt, blijft het nog steeds een verrukkelijke limonade te worden, dus verder is er niets mis mee. Ik hoop alleen dat ik hem nog uit de (olijfolie-)flessen krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten